keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Siivouspäivä

On aina yhtä hienoa huomata olevansa rohkeiden ja ennakkoluulottomien työkavereiden keskellä. Sellaisten, jotka eivät hätkähdä huomatessaan, että kollega tyhjentää tiistaiaamun alkajaiseksi luokkaansa kalusteista ja ilmoittaa jättävänsä osan niistä yhteiselle käytävälle.

Pelkästä siivousinnosta luokan tyhjentäminen ei kuitenkaan kerro. Olen jo pitkään haaveillut luokkatilasta, joka olisi jotain muuta kuin perinteinen koulutila. Haluan luokan, jossa erilaiset opetusmenetelmät mahdollistuvat aiempaa paremmin. Tilan, jossa opettajalla ja oppilailla on mahdollisuus liikkua tilanteesta, opetusmenetelmästä ja paikasta toiseen ja muodostaa helposti erilaisia ryhmiä.

Tuosta tiistaista on kulunut viikko, jonka aikana olen oppinut monia asioita. Jälleen kerran huomaan, kuinka huolellinen suunnittelu on kaiken opetustyön kulmakivi. Kun luokka sinkoilee seinästä toiseen eikä tiedä, mitä tehdä ja miksi, syyllinen löytyy valitettavan usein opettajan peilistä. Uudet toimintatavat ilahduttavat useimpia oppilaita, mutta samalla opettajan täytyy selvästi kertoa, kuinka uudessa tilassa toimitaan ja mitä järjestelyllä haetaan.

Tyhjä tila mahdollistaa aivan toisella tavalla erilaisten toiminnallisten menetelmien käytön osana oppituntia. Tunti voidaan aloittaa fyysisellä tekemisellä, siirtyä välillä istumaan (osa muuten tykkää mieluummin seistä) ja kuuntelemaan ja taas kohta tarttua toisenlaiseen työhön.

Varovasti innostuneena siis jatkan kokeilua.

2 kommenttia:

  1. Innostuneena ja kiinnostuneena seuraan kokeiluasi! Itsekin välillä kaipaan enemmän tilaa ja toiminnallisuutta oppitunneille, mutta toisinaan taas vanha perinteinen pulpetti on hyvä paikka rauhoittua ja keskittyä. Huomasin tällä viikolla, kuinka käytävillä olevat pulpetit ja työpisteet houkuttelivat oppilaita ulos luokasta ja hyödynsinkin näitä pisteitä jo useammalla tunnilla. Kirjoittamiseen keskittyvillä tunneilla mietin kuitenkin ergonomiaa, sillä lattialla maaten tai seisten kirjoittaminen (ainakin paperille) voi olla hankalaa. Jos oppilailla olisi tabletit, niin tilanne olisikin ehkä toinen. On kuitenkin hyvä, kun meillä on nyt samassa kerroksessa erilaisia luokkatiloja, niin voimme tehdä luokkavaihtareita (varmaankin jo ensi viikolla tulisimme luokkaasi?) Mukavaa piristystä sekä opelle että oppilaille!

    VastaaPoista
  2. Vaihtelu virkistää aina. Seurailen kiinnostuneena, mitä tuleman pitää. Nyt päällimmäisenä ajatuksena on kuitenkin harmi siitä, että työkone meni nettilakkoon. Kaikki valmistelemani materiaali oppikirjattomalle kielioppitunnille on koneen syövereissä. Onneksi kollegat taas pelastavat tilanteen - materiaali ehti jakoon.

    VastaaPoista